שלוש עשרה המידות לבית ולמשפחה היהודית  

1 . צניעות וענווה . –  "שקר החן והבל היופי…" שמרת על צניעות בקנאות .הקפדת על  קלה כבחמורה את בנותיך  חנכת בדרך האמהות  "כל  כבודה בת מלך פנימה"  וזה בא לידי ביטוי  גם בלבוש         גם בדיבור עודדת אותם להתפתח וללמוד מתוך צניעות וענווה . חנכת אותם על קדושת העניים וקדושת הלבוש. קדושת הדיבור והשמיעה. חנכת אותם שאפשר להגיע  להישגים  תוך הקפדה           על  קלה כבחמורה היית לנו מודל של "אשת חייל מי ימצא" וכמובן שאבא  זכה ומצא  בבחינת "מצא אשה מצא טוב".  

  1. יראת שמים ובטחון בה'– האמונה בבורא עולם ויראת השמים היו חלק מאישיותך התום והתמימות בתפילותיך בבקשותיך בתפילות שלך אמא  התפללת על ילדייך ועל עם ישראל בכית צעקת  קרעת את השמיים   ופנית  אל ה' בשידור ישיר  בכל  עת בלי מתווכים   .  הרמת ענייך וידך  לשמים מלמלת בשפתייך "  ה' שפתי תפתח "   תפילותיך  הגיעו עד  כסא הכבוד,  תפילות אלו  נתנו לך ולנו כח נסכו בך שקט ושלווה ובטחון כי מעתה הכל מאת ה' יתברך.
  1. שמחה – השתדלת תמיד להיות בשמחה בבחינת " עבדו את ה' בשמחה " ואמרת שהאושר נמצא אצלך בגופך ולא צריך לחפש אותו מעבר להרי החושך השמחה שרויה  בתוכך פנימה בלב . צריך רק לזהות אותו ולהוציא מהכח אל הפועל.  למרות הצער  והכאב  והייסורים שעברת המשכת לשמוח, קבלת נחמה  עידוד  ושמחה מהילדים ובעיקר מהנכדים והנינים.

4.קבלת הדין– "   ה' ה' אל רחום וחנון "   צריך להודות על הרעה כשם שמודים על הטובה" , ה' ניסה אותך  בניסיונות קשים קבלת את גזרות האל באהבה גם כשהמכה היתה קשה בחרת בחיים מתוך     אמונה ושמחה  וידעת כי הכל מאת ה' יתברך . ואף פעם לא אבדת את האמונה והתקווה.

  1. כבוד הבעל . –" חן האשה על בעלה" כך היו חייך ,למדת אותנו שהבעל הוא האדם החשוב בבית  הוא  מלך , הוא הכתר של המשפחה ואם הוא המלך את באופן אוטומטי מלכה , ואז שכרך בצידך ואת יוצאת נשכרת פעמים.  גם מלכה וגם  אהובה . למדת אותנו" שאשה בונה ואשה הורסת " "וחכמת נשים בנתה ביתה " ואם אשה תנהל בתבונה את משפחתה ובעיקר לתת לבעל את מקומו בתוך התא המשפחתי השלום ישרור  תמיד בביתה. 
  1. אשת משפחה . זה היה תפקידך העיקרי בחייך " עיקר הבית ועקרת הבית "  זה היה היעוד שלך  , זו היתה השליחות שלך  , זה היה  התפקיד המסורתי ששמרת עליו באהבה ובקנאות  לא נתת לאף אחד להיכנס לטרטוריה שלך , קבצת את כולם  תחת ידיך באומנות  בחום ובתבונה  ידעת לגשת לכל ילד ונכד באהבה . היה לך מתכון מיוחד ידעת  איך ליצר את הדבק המשפחתי ולהנחיל אותו  בירושה לדורות הבאים  המתכון פשוט אהבה אהבה אהבה . לימדת אותנו שאין תחליף למשפחה  , ובמשפחה אחד צריך לתמוך בשני בעת שמחה וח"ו בעת קושי או צער , ושכול אחד מבני הבית  יודע שאפשר להישען אחד על השני.

7. קבלת כלות וחתנים . ממש כבנות ובנים מודל המושלם לחמה כולך אהבה ונתינה . קבלת הכלות והחתנים  כמו קבלת התורה "נעשה ונשמע" קודם עשית   נתת פינקת דאגת  בלי לשפוט  בלי          להתחשבן בלי לחכות לתמורה  מתוך אהבה  נטו   , לא פלא שהם החזירו לך אהבה כפולה   קראו לך אמא וממך כולם למדו  שחמה זה דבר נפלא ואז כשהגיע "הנשמע" קבלו זאת באהבה.

  1. אהבת הבריות – ידעת לקבל את השונה ולראות בו רק את המעלות החיוביות בלי לשפוט בלי ביקורת כולם היו  בענייך טובים צדיקים כולם אהובים כולם נחמדים  ביתך היה מלא נשים בגילאים שונים שבאו להתייעץ איתך ולקבל את ברכתך  לחתונה להריון ללידה ליעוץ זוגי להדרכה וכל' ולא פלא שכולם השיבו לך אהבה,  במקרים בודדים בחוש השישי שלך הבחנת   שיש אנשים מסוכנים והזהרת מפניהם וכמובן שלא טעית.
  1. עזרה לזולת- תורת חסד על לשונה- ידך הייתה תמיד פתוחה  לצדקה  ובפרט הייתה לך רגישות גבוהה ליתומים ואלמנות הלבשת עניים ועניות. רחצת זקנות.  פעמים הלכת לבקר חולות בודדות וכשראית שביתם לא נקי ואין מי שינקה עבורן ניקית בלי לחשוב על  מעמדך,  היית גאה במעשייך אלו,  הרגשת כבוד  והתעלות ולא בזוי ,נתת לנו דוגמא איך לוותר על האגו  באהבה  ובשמחה . מתוך ענווה.
  1. הכנסת אורחים – ביתך היה פתוח לרווחה כל רעב וכל צמא ממנו יאכל וישתה  . כולם התפעלו ממטעמייך  ומהשקעתך  המסורה . מעולם לא אמרת אין לי כח  ההיפך הזמנת וטרחת והכנת וזרמת עם אבא באורחים הרבים שפקדו את ביתנו עליך נאמר" אשת חבר כחבר".
  1. השכנת שלום ושלום בית – "אוהבת שלום רודפת שלום" לא מצאת מנוח לנפשך כאשר ידעת שיש מחלוקת בין אנשים ישרת הדורים וגישרת בין זוגות   ושכנים הדרכת את  הבנות הכלות השכנות ונשות אברכים איך לשמור על זוגיות   ונתת כלים לשלום בית . הוכחת ונתת מוסר כשצריך  כדי לשפר זוגיות ועשית הכל ע"מ להביא את הזוג לשלום בית "ודבק באשתו והיו לבשר אחד".
  1. צדקה – ידך תמיד פתוחה תמיד למתן וצדקה.  ברגע ששמעת על מצוקה לא נחת ולא שקטת  במשך שנים  אימצת וטיפלת במשפחות עם קשיים כלכליים. ואם היה  צריך גייסת עוד  אנשים צדיקים לתת מתנות עניים.  שלחת מזון  ובגדים לנצרכים. 

13.מחילה וסליחה  –  ידעת לסלוח ידעת לשכוח .ידעת לוותר, היתה בך מידת ענווה מופלאה ,ממך למדנו איך מתקרבים לאנשים ולא שומרים על כעסים , על יחסים בין אשיים. הבנו  שאם אתה כועס, הבעיה אצלך ולא  אצל הצד השני ,תמיד דנת לכף זכות.

 

סגירת תפריט
צרו קשר